نواعم
اهل بيكم فى منتدى نواعم لااشغال اليدويه

نواعم

أشغال يدويه

الرئيسيةالبوابةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 

تحف جميله بأستخدام خامات بسيطه

كاتب الموضوعرسالة
منه

مُساهمةموضوع: تحف جميله بأستخدام خامات بسيطه   الإثنين ديسمبر 13, 2010 11:35 am

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا المقادير :

زى ماشايفين عباره عن : اى اشكال اومجسمات زجاجيه برطمانات بأى احجام +فلوت اللى هو ورنيش + قواقع واصدافوخرز + اسبريه دهبى وفضى + تنر او تربنتينه + طبق + فرشاة +جليتر + ملعقه+ماء + كوب جبس + كوب رمل ابيض بتاع البحر + ونصف كوب اسمنت ابيض + وعاءلعجن المكونات انا اخدت زجاجة بيبسى وقصيتها عشان بعد الشغل حتترمى .

الطريقه :

اولا :

نخلط كلا من الجبس والاسمنت والرمل فى الطبق ونقلبهم بالملعقه جيدا حتى يمتزجو

وبعدين ناخد كميه صغيره ونعجنها بالماء فى وعاء كما هو مبين فى الصوره معايا لحد هنا

بعد العجن وبسرعه شويه نبدأ بتوزيعالخليط دا على جدار اى مجسم انت حابه انك تزينيه وانا اخترت هنا مجموعهمنها كاس ومنها طبق ومنها زجاجة كاتشب وبرطمانات بأحجام مختلفه

وبعد مايخلص او جنب من جوانب المجسمنبدأ بتوزيع الخرز او اللولى والقواقع بشكل عشوائى مع الضغط عشا يجفالخليط ويمسك كل حاجه حطيناها سواء الخرز او الصدف او القواقع فهمتو ليهبقول بسرعه عشان طبعا الاسمنت والجبس بيسخنو ويجفوا بسرعه ولو جف قبل مانزين حيبقى زى الحيط فا احنا بنعمل شويات شويات عشان مايجفش مننا بسرعهوبرضو جمب جمب لغاية مايخلص المجسم كله ودى صور توضح كلامى

وبعد مانخلص كل الشغل نسيبهم يجفو خااالص ممكن اربع او خمس ساعات معايا لحد هنا ودا الشكل النهائى بعد الخطوات اللى فاتت

نيجى بقى لخطوة الاسبريه وهى طبعابالنسبه للالوان حسب اختيارك ممكن ازرق مع دهبى او فضى وممكن اخضر يعنىحسب ديكور البيت عندك والوانه بس انا اخترت دهبى وفضى عشان بيليقو مع كلالالوان وحنبدأ نرش الاسبريه على المجسم ممكن كله وممكن نخلى جزء الزجاجباين انه زجاج عشان بس يدى شوية فخامه للتحفه قال يعنى ههههههههههههههههههه

انا بدأت هنا بالون الدهبىوبعدين اديت تاتشات بالاسبريه الفضى وبرضو الامر متروك ليكى تلونيهبالطريقه اللى تعجبك وبعد ما تسيبى المجسمات تجف من الاسبريه تيجى الخطوهالقبل الاخيره .......

وهنا حنجيب التنر او التربنتينا وبقطعة قماش او قطن او منديل حنبللها بالتنر ونمسح الزجاج من الاسبريه اللى جه عليه اثناء الرش

حناخد الفرشاة والفلوت وندهن المجسم كله

وصلنا للخطوه الاخيره بعد مانخلص طلىالمجسم بالفلوت نبدأ بنثر الجليتر على المجسم نثر عشوئى وبرطو حسب رغبتكممكن تستغنى عنه اصلا كل الخطوات دى منى مش حاجه اساسيه يعنى

ودا بقى شكل العمل بعد الانتهاءحسيبكم مع الصور بس احب اعلق على الطبق هو مقسم من الداخل 3 اقسام ممكنينفع بونبونيره بس انا عملته فواحه وحطيتله ورد مجفف بزيت عطرى من بابالتغيير يعنى

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
دودو

مُساهمةموضوع: رد: تحف جميله بأستخدام خامات بسيطه   الأحد ديسمبر 26, 2010 1:31 pm

جااااااااامدة جداااااااا شكراااااااا
منه

مُساهمةموضوع: رد: تحف جميله بأستخدام خامات بسيطه   الأحد ديسمبر 26, 2010 1:41 pm

تحف جميله بأستخدام خامات بسيطه
صفحة 1 من اصل 1